Rácz-Stefán Tibor - Fogadj el!

9:53:00 PM


A Könyvmolyképző Kiadó jelenteti meg december 13-án a II. Aranymosás pályázat egyik  nyertesének történetét.  Rácz-Stefán Tibor: Fogadj el!  című könyve a Szivárvány kör sorozatot gazdagítja egy fordulatokkal teli, elgondolkodtató, felkavaró történettel. Tarts velünk a blogturné négy állomásán, és vegyél részt a nyereményjátékban, ahol három példány várja a gazdáját a kiadó felajánlásában.


Rácz-Stefán Tibor - Fogadj el

Oldalszám: 304
Kötéstípus: kartonált
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó Kft.
Eredeti cím: Fogadj el!
ISBN: 9789633992661
Várható megjelenés: 2014.12.13

Fülszöveg:
Petra, a pénztelen, vidéki lány elit gimnáziumba kerül, ahol mindenki gazdag és menő, így aztán hazudik, hogy ne lógjon ki,    hiába figyelmezteti Dávid.
Petrát a lányok befogadják, barátokat szerez, egy fiú is tetszik neki, de kiderül az igazság. És innét kezdve pokollá válik az élete.
Túl lehet-e élni a bosszút, az iskolai megalázásokat?
Dávidnak is van egy kínos titka, a lányok nem izgatják, de a szívét nagyon is megdobogtatja Áron, a jóképű padtársa, aki pontosan tudja ezt, és gonoszkodva ki is használja.
A két barát szerelemmel, árulással és szenvedéllyel teli útja döbbenetes eseménybe torkoll.

Van egy pont, amikor már nincs tovább. Van egy pont, ahol a szerelem már fáj.


Mindig öröm részt venni egy ismerős könyvének a debütálásánál, mert elképesztően felnézek azokra, akik megtudnak tölteni egy egész könyvet a gondolataikkal. Nekem néha még egy posztot sem sikerül, főleg nem úgy, hogy értelmesen hangozzék a mondanivalóm. Szóval le a kalappal Tibi előtt, aki a Blogturné Klubban bloggertársam, és most végre már, mint szerző is köszönhetjük.

Tibi regénye december 13-án jelenik meg papírváltozatban, és nekem volt lehetőségem előbb elolvasni, és persze vélemény is bátorkodom róla írni :)

A Fogadj el! témaválasztásáért minden tisztelet Tibinél, magyar regényben még eddig nem igazán olvastam hasonlókat, főleg olyanokban nem, amik az ifjúságnak szóltak volna. Tibi ért ahhoz, hogy megtalálja a hangot a fiatalokkal, hiszen ő maga is az. A könyv stílusa pergő és olvastatta magát, és kifejezetten érdekel, hogy mi várja a főszereplőket a végén. Egyszóval: engem kíváncsivá tett, de ugyanakkor a könyv hibáit is észrevettem.

Petra, az egyik főszereplőnk egy vidéki lány, aki felvételt nyer a Szép remények elit gimibe, ahová mindig is be szeretett volna jutni. Ezért tanult, készült, hogy ne jusson édesanyja sorsára, aki a gyertya gyárban robotol kevés pénzért. Petra a fővárosban látja a kiutat, és a gimiben, ahová csupa olyan diák jár, akik pénzük miatt kerültek be. Petra ösztöndíjasként jutott be, és nagyon várja már, hogy újra ismeretségeket szerezzen és részt vegyen az oktatásban. A gólyatáborba nem sok kedve van elmenni, de tudja, hogy itt kötnek az első igazi barátságok, és kapcsolatok így nem hagyja ki. Itt azonban elkövet egy hibát (ami később olyan dolgokat indít be, amik végzetessé válnak). Hazudik édesanyja munkájáról, és elhiteti társaikkal (főként Barbarával), hogy anyja egy menő kereskedelmi tévénél producer. A lány, bár figyelmeztetik, hogy füllentése még súlyos következményekkel járhat, ő nem gondolja így. Ő csak szeretné, hogy barátai legyenek, úgy gondolja egy idő után senkit sem fog zavarni, ha kiderül a turpisság, hogy anyja egy egyszerű paraszt asszony, aki kétkezi munkával keresi a pénzt. Petra azonban téved.

- Tudod, szerintem könnyebb megbeszélni egy idegennel azt, ami bánt, mint egy olyan emberrel, akit ismerünk - mosolygott a szimpatikus idegen.

Másik főszereplőnk Dávid, akivel szintén a gólyatáborba találkozunk először. A fiú homoszexuális, már egy ideje tudja magáról, de azt nem szeretné, ha új osztálytársai is megtudnák titkát. Dávid csak Petrával osztja meg ezt (akkor még nem tudják, hogy osztálytársak lesznek és később barátok) a titkot, ám Áron, aki szintén Dávid osztálytársa lesz is sejti, hogy a fiú más. Ráadásul Áron annyira jóképű, hogy Dávid csak rá tud gondolni, pedig Áron nem tűnik melegnek, folyamatosan csajokkal veszi körül magát. Dávid színvallása önmagának és Petrának a regény egy jó pillanata.

- Meleg vagy, és? Ez még nem tragédia - mondta félig mosolyogva, félig komolyan Petra. - Nem lesz könnyű az életed, tény, de ez még nem ok a világfájdalomra. Ami pedig a srácot illeti, verd ki a fejedből. Nagy ez a világ, tele van helyes pasikkal, jut egy neked is, meg nekem is. 
- Nem azzal van a probléma, hogy elfogadjam magam. Az már megtörtént. Attól rettegek, mi lesz, ha kiderül. 
- Aki szeret, az továbbra is szeretni fog. Aki emiatt meggyűlöl, arra semmi szükséged nincs. 
A Fogadj el! jól körbejárja a meleg fiúk érzéseit, ebben a karakterben Tibi remekelt. Szerettem olvasni Dávid részeit, úgy gondolom, hogy tökéletesen bemutatják a meleg fiúk kételyeit, döntési nehézségeit, hogy felvállalják magukat, érzéseiket és tetteiket a többiek előtt.

Petra karaktere sajnos nem igazán állt hozzám közel. A szegény lány és a körülötte kialakult hazugságot nem éreztem annyira erősnek, mint amennyire az a regényben megnyilvánult. A lány titka, hogy anyukája nem producer, hanem egy gyári munkát kitudódik és osztálytársai olyan megtorló akciót készítenek elő nekik, ami szerintem már-már túlzottan durva. Nem a durvasággal volt a baj, mert sajnos ilyen megtörténhet,hanem, hogy szerintem egy ilyen hazugság (szülő hivatásának eltitkolása) nem akkora tett, amire így kéne reagálni, ahogy az osztálytársai (Bálint és Barbara tették). Az esetet nem részletezem (olvassátok majd el szépen a regényben, eléggé érdekes lesz). Kicsit vegyes érzéseim voltak viszont az eset utáni rendőri bevonás, illetve az iskola magatartása miatt. Szerintem a valóságban az ilyenek nem így zajlanak, illetve szeretném hinni, hogy nem így rendezik le az ilyen jellegű iskolai és fiatalkori zaklatást. Nekem ez az egész Petra hazugsága köré épített durva zaklatásos sztori a valóságtól elrugaszkodott volt. Persze nem élek álomvilágban, olvastam rengeteg cyberbullying által áldozatul esett fiatalról, ahol az utálkozók falka módjára támadtak szegény áldozatokra, és a földig döngölték őket. 

Tudom, hogy vannak gonosz és kegyetlen gyerekek, és vannak ártatlanok, de Petra esetében nem hittem volna, hogy idáig fajul a dolog, és úgy, hogy közben senki sem tesz semmit sem, miközben a szemük előtt zajlik. Sem Dávid, sem Ákos, sem a tanárok, sem a szülők, sem senki. Pedig mindenki tudott róla! Mindenki látta azt a videót, mindenki szakértője volt a témának, mindenki részt vett Petra szekálásban. Hol maradtak azok az emberek, akik segítettek volna?

Mert segítséget kérni mindig lehet és ezt szerencsére a könyv utószava el is mondja, de nekünk olvasóknak csak a tragédia jut a végén. Az utolsó 20 oldal feszültsége jól le volt vezetve, szinte faltam a lapokat, mert kíváncsi voltam a bosszúra, és a vég kifejletre. Izgalmas volt, és egyben brutális és kegyetlen is. Sokkoló lezárást kapott a könyv, ami egyáltalán nem baj, mert emlékezetessé tette. Így legalább volt mire emlékeznem a kisebb hibák mellett. 

Az egyik ilyen a túlzott "márkázás" vagyis én hívom így, amikor a karakterek folyamatosan arról beszélnek, hogy éppen melyik sorozat szereplője hasonlít az egyik diák, vagy melyik dal klipje milyen érzéseket kelt bennük. Az író nagy zene/sorozat/könyv fan, úgyhogy rengeteg utalást találtam a kedvenceire a regényben, és főként Dávidot ruházta fel ezekkel. Dávid olvasgatja az Obszidiánt, a Párválasztó történeteket, illetve több szereplő szájából elhangzik a Gossip girl, Tuti gimi és egyéb számomra ismeretlen színészek/énekesek nevei stb..stb.. Ezzel nem is lett volna túlzottan bajom, de valamiért nekem kicsit sok túl volt ezek beiktatása a párbeszédekbe, vagy a cselekedetekbe. Szívesen veszem ha a karakterek olvasnak, zenét hallgatnak de nem szeretem olvasni, már negyedjére is, hogy Lady Gaga Born this way c. dala mennyire menő már, és hogy mennyire illik a homoszexuálisok felvállalása helyzetére, még ha így is van. Akik nem olvasták, látták, hallották ezeket a felsorolt dolgokat nekik kellemetlenül jön le majd néhány rész, mint ahogy néha én is így éreztem magam, amikor Tibi valami olyasmit említett, amiről nekem fogalmam sem volt. (Szerencsére néhány könyv, és dal volt ezek között csak).

A karaktereknél Dávidot éreztem erősebbnek, nekem Petra már bántóan idegesítő volt az elején a törtető, később pedig a beletörődött áldozat szerepe miatt. Mindkettő érthető, és megérthető, de én valahogy másként alakítottam volna. Dávid viszont szimpatikus volt, tudta mit akar, és kapcsolatának Áronnal az elején még nem drukkoltam, de később már érdekelt, hogy mi lesz végül velük. Mikor kiderül Áron "gyengesége" után megváltozik a kettejük viszonya, és ez a fordulat jó volt. Mondjuk itt van egy logikai baki, de ezt elnéztem, hiszen egy kezdő íróról van szó és nem lehet mindenki egy bizonyos betegség professzora :)

Sajnos a többi szereplő számomra nem volt annyira erős, hogy megjegyezzem őket, bár a regény is végig Petrára, és Dávidra koncentrál, de azért kaphattak volna nagyobb szerepet is egy-egy oldanál a végső részen túl a karakterek pl: Barbara, Ákos, Eszter.

A márkázás mellett a netes zaklatás témában nem értettem néhány mondatot és ezeken fennakadtam és akármennyire is gördülékenyen olvasható volt a Fogadj el! azóta is ezek eszembe jutnak. Ha azt le lehetett írni, hogy melyik könyvet olvassa a főszereplő, akkor miért nem lehetett megemlíteni konkrét weboldalakat, mikor mindenki tudja, hogy melyekről van szó? Ezt nem annyira értettem, következőknél pl:

Tudomásunkra jutott, hogy a telefonszáma a képek kíséretében felkerült az ex-barátnős oldalra, a Napi ürülék site-ra, és (...)

a legrosszabb az volt, amikor egy linkre kattintva a Valahánypercmeme (...)

legjobban a sokperc, és a napiürülék oldal idegesített, ahol naponta én voltam a téma. Meme-nek lenni szörnyű és az iskolatársaim reakciója is rettenetes volt. 

Tudom, hogy ezek egyfajta reklámként szolgálhatnak, de szerintem mindenki tudja, hogy mely weboldalakról van szó, és engem kifejezetten zavart, hogy ezek nincsenek megemlítve, mikor ezek is ugyanúgy hozzátartoznak a fiatalok életéhez, mint, ahogy az egyik főszereplő Britney Spearst hallgat az iPodján.

Petra gondolatai szolgáltak némi tanulsággal, és bár a lány viselkedése néha irritált, ő fogalmazza meg azokat a fontos tényeket, amiket a mai fiatalok néha elfelejtenek.

Azok, akik boldogok el sem tudják képzelni, milyen kitaszítottnak lenni. Azelőtt magam sem hittem volna, mennyire szörnyű, ha nem kap az ember egyetlen jó szót sem, ha mindig bántják, megalázzák és mindent kénytelen lenyelni és elviselni. Mert nem tehet mást. Nekem sem volt választásom.

Értékelés: 5/3


A kezdő írók rutintalanságát (márkázás, karakterek kidolgozatlansága és a feljebb említett weboldal át meg nem nevezések) nem nézve a regény megállja a helyét a többi között. Sodró és az utolsó oldalig izgalmas volt a Fogadj el! Az író főleg Dávid karakterében remekelt, én ezeket a részeket szerettem olvasni inkább. Minden ott megemlített tettben, és gondolatban egy kicsit Tibire ismertem, és a karaktere szájába adott mondatok nálam sokkal kedvesebbek voltak, mint Petra részei.

Bár sajnáltam a lány főszereplőt, sok mindent másként tettem volna a helyében, és néha megráztam volna a naivsága, és a butaságai miatt. Viszketett a tenyerem néhány résznél, és ezt nem sikerült levetkőzni a regény vége felé se, amikor már csak azt vártam, hogy Petra sorsa végleg megpecsételődjön.

Az utolsó egy negyede volt a könyvnek a legizgalmasabb rész. Az elején, amíg meg nem ismertünk mindenkit kicsit nehezen teltek az oldalak, és csak Dávid részei jelentettek felüdülést, bár néha ott túlzottan elvitte a sok utalás a lényeget. Petra részeinél úgy láttam a lány újra és újra ugyanazokat a dolgokat ismételgeti és próbálja meggyőzni magát, hogy az élete rendben van így, ahogy, közben meg minden elcsesződött, amiről részben sajnos ő is tehet. Nem éreztem túlzottan sok sajnálatot iránta, és ez teljes mértékben az én hibám, Tibi mindent megtett pedig, úgyhogy le a kalappal előtte :)

A másság, az elfogadás, a beilleszkedés, kiközösítés és az internetes zaklatás minden pontját jól körüljárja a Fogadj el!, így nagyon tanulságos olvasmány lehet ez a könyv mind a felnőtteknek, akik a gyerekeik érzéseit szeretnék megérteni, mind a fiataloknak, akik még keresik a helyes utat az életükben, vagy egyszerűen szeretnének olvasni a kortársaik kegyetlenkedéseiről. 



Szerezd be a Fogadj el! című könyvet 20% kedvezménnyel innen!


Gyere el a könyvbemutatóra és dedikáltasd a könyvet Tibivel! 






Nyereményjáték

Ezúttal a Fogadj el! című könyvnél a téma komolysága miatt a játékot mellőzve, a megadott Facebook oldalak látogatásával  van  esélyetek megnyerni a Kiadó által felajánlott 3 példány egyikét. Figyelem! A kiadó kizárólag magyarországi címre postáz! A nyerteseket e-mailben értesítjük és 72 órán belül várjuk a jelentkezésüket, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk!


a Rafflecopter giveaway
 
Résztvevő blogok:
12.06 Nem harap a blog
12.08  Zakkant olvas
12.10 Deszy könyvajánlója
12.12 Kelly Lupi olvas
12.14 Insane life
 

Ezeket is olvasd el

5 komment

  1. Ah, de sajnálom, hogy ilyen későn lesz a bemutató :/ Nekem 8 óra környékén indulna az utolsó vonatom, szívesen elmentem volna, Tibi miatt biztosan, mert kedvelem a blogját.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Óh de kár :( Pedig találkozhattunk volna, mert én is megyek :)

      Delete
    2. Majd legközelebb :))) Csak mondjuk hozzám elég gyér számban jutnak el a könyvbemutatók hírei :(

      Delete
  2. Ne, akkor lesz a szalagavatóm !!!!! :( nem baj, a könyvet így is elolvasom ;)

    ReplyDelete
  3. Basszus, manapság már minden kis csíra lehet "író"? Ezt a könyvet is csak annak adnám a kezébe, akit a létező legbrutálisabb módon kínozni akarok. Simán lehetne a fűrész reboot főszereplője..

    ReplyDelete

Subscribe